№ 1 (67)

ИСТОРИЯ РУССКОГО НАРОДНО-ПЕВЧЕСКОГО   ОБРАЗОВАНИЯ И ИСПОЛНИТЕЛЬСТВА

Ключевые слова: народно-певческое образование, этнопедагогический процесс, фольклоризм, образовательная модель, русская народно-песенная традиция, носитель традиции, этнофор.

Аннотация: Настоящее исследование направлено на изучение истории русского народно-певческого образования и исполнительства с опорой на труды предшественников и современников в области истории фольклористики, этномузыкологии, культурологии. Рассматриваемая тема является актуальной, поскольку до сих пор остается недостаточно разработанной комплексная теория истории русского народно-певческого исполнительства и образования от истоков до современности. Неразработанными являются и педагогические принципы отдельных фольклоризированных направлений русского народно-певческого исполнительства, а также теоретические основы процессов сохранения и развития русской народно-песенной традиции в современной этнопедагогической науке и практике. 

 

HISTORY OF RUSSIAN FOLK SINGING EDICATION AND FOLK SINGING PERFORMANCE

Keywords: folk-singing education ethnopedagogical process, folklorism, educational model, Russian folk-song tradition, tradition bearers, ethnophors.

Abstract: The present study aims to examine the history of Russian folk singing education and folk singing performance, relying on the works of predecessors as well as contemporary researchers of the history of folklore, ethnomusicology and cultural studies. The subject under consideration is relevant: a comprehensive theory of the history of Russian folk-singing performance and education by folk-singing, from its origins to the present, is still insufficiently considered and studied. The pedagogical concepts of some directions of the Russian folk-singing performance are also undeveloped, as well as the theoretical basis of preservation and development of Russian folk-song tradition in modern ethnopedagogical science and practice .