№ 9(75)

ИНТОНАЦИОННО-ФОРМУЛЬНЫЙ ПОДХОД К ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМУ ПРОЦЕССУ ОСВОЕНИЯ НАВЫКОВ ПЕВЧЕСКОГО ИНТОНИРОВАНИЯ

Ключевые слова: певческое интонирование, интонационно-формульная теория, интонационные формулы, попевочный словарь детского песенного фольклора,  этнофор, народно-певческая педагогика, народно-песенная традиция.

Аннотация: Интонационно-формульный научный подход осуществлён в целях формирования, развития и совершенствования навыков певческого интонирования детей на основе разработанной автором исследования интонационно-формульной теории напевов детского песенного фольклора. Предпринятое исследование позволило разработать интонационно-формульную методику, посредством которой каждый участник образовательного процесса способен овладеть  навыками чистого певческого интонирования. 

 

INTONATIONAL-FORMULAIC SINGING EDUCATION OF CHILDREN

Keywords: singing intonation, intonational-formulaic theory, intonational formulas, melodic intonational-formulaic glossary, intonation and singing education models, ethnophors, folk-singing pedagogy, musical ethnopedagogy. 

Abstract: This study allowed to develop the intonational-formulaic theory of children’s folk singing tunes, and the melodic intonational-formulaic glossary, as the model of intonational singing education of children in authentic folk-singing environment, together with the intonational-formulaic methodology that provides each participant of the modern educational process to master the skills of pure singing intonation.

 

 

№ 7(73)

МНОГОГОЛОСНОЕ ПЕНИЕ ЭТНОФОРОВ НОВГОРОДСКОЙ ЗЕМЛИ 

Ключевые слова: народно-певческие стили, народное многоголосие, «ленточный» вид, полифонический вид, гетерофонно-полифонический вид, аккордо-гармонический вид, «терцовая/секстовая/октавная втора», этнофор, народно-певческая педагогика, народно-песенная традиция.

Аннотация. Исследование направлено на выявление технологий многоголосного пения этнофоров Новгородской земли с опорой на разработанную автором статьи классификацию новгородских народно-певческих стилей. Предпринятое исследование позволяет определить потенциал многоголосного пения этнофоров Новгородской области,  выявить особенности многоголосия каждого конкретного народно-певческого стиля и обоснованно применять их в современных образовательных процессах освоения детьми народно-песенных традиций региона. 

 

The Polyphonic Singing of the Ethnophors of Novgorod Region 

Keywords: folk singing styles, folk polyphony, “banded” form, polyphonic form, heterophonic form, choral harmonic form, "tertian / sixth / octaval second voice", ethnophors, folk-singing pedagogy, folk-singing tradition.

Abstract. This research aims to identify the techniques of polyphonic singing of the ethnoophors of Novgorod region. The study is based on the developed by author classification of local traditional singing styles. It allows determining the potential of polyphonic singing of the ethnophors of Novgorod region, identifying each specific folk singing style, applying it to modern educational processes of traditional singing teaching for children.

 

 

 

№6(72)

УНИВЕРСАЛЬНЫЕ ВОКАЛЬНО-СТИЛЕВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ПЕНИЯ ЭТНОФОРОВ НОВГОРОДСКОЙ ЗЕМЛИ 

Ключевые слова: вокально-стилевые технологии, народно-певческие стили, регистрово-фонационная модель, виды регистровой фонации, регистры голоса, народно-певческое звукообразование, голосоведение, этнофор, народно-певческая педагогика, народно-песенная традиция.

Аннотация. Исследование направлено на выявление универсальных вокально-стилевых технологий пения этнофоров Новгородской земли с опорой на разработанную автором статьи регистрово-фонационную теорию и классификацию новгородских народно-певческих стилей. Предпринятое исследование позволяет определить общие и специальные певческо-стилевые технологии этнофоров и обоснованно применять их в современных образовательных процессах освоения детьми народно-песенных традиций региона. 

 

UNIVERSAL VOCAL AND STYLISTIC SINGING TECHNIQUES OF NOVGOROD REGION ETHNOPHORS 

Keywords: vocal and stylistic techniques, folk-singing styles, register-phonational model, types of register phonation, voice registers, folk-singing sound formation, voice-leading, ethnophors, folk-singing pedagogy, folk-singing tradition.

Abstracts. The study aims to identify universal vocal and stylistic singing techniques of Novgorod region ethnophors, relying on the developed by author register-phonational theory and classification n of folk singing stylesof Novgorod region.  This study allows to determine ethnophor’s common and specific folk singing styles, than to reasonably apply it in modern processes of education by regional folk-singing tradition.  

 

 

№ 9(63)

ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ МОДЕЛЬ РУССКОЙ НАРОДНО-ПЕСЕННОЙ ТРАДИЦИИ В СОВРЕМЕННОМ МУЗЫКАЛЬНОМ ЭТНОПЕДАГОГИЧЕСКОМ ПРОЦЕССЕ 

Ключевые слова: образовательная модель традиции, народно-песенная традиция, носитель традиции, народно-песенная педагогика, этнопедагогика, этнопедагогический процесс, фольклоризм. 

Аннотация: В статье представлена образовательная модель русской народно-песенной традиции, выявленная в структурах обобщенных моделей  русской фольклорной и локальной народно-песенных традиций как основа для разработки стратегии современного музыкального этнопедагогического процесса. Центральное внимание автора направлено на восстановление локально-региональных народно-песенных традиций России и формирование современного носителя этнокультурного наследия в условиях фольклоризма.

   

THE EDUCATIONAL MODEL OF RUSSIAN FOLK SONG TRADITION IN THE MODERN ETHNO-PEDAGOGICAL PROCESS

Abstract: The article presents an educational model of Russian folk song tradition revealed by the author in the structures of Russian folklore and local singing tradition as a basis for the development of the strategy of modern ethno-pedagogical process. The author's attention is focused on the reconstruction of Russian local and regional folk song traditions under folklorism and process to form a modern bearer of ethno-cultural heritage.

Keywords: educational model of tradition, folk song tradition, tradition bearer, folk song pedagogy, ethno-pedagogy, ethno-pedagogical process, folklorism.

 

 

№5(71)

КЛАССИФИКАЦИЯ НАРОДНО-ПЕВЧЕСКИХ СТИЛЕЙ НОВГОРОДСКОЙ ЗЕМЛИ 

Ключевые слова: народно-певческие стили, регистрово-фонационная модель, виды регистровой фонации, регистры голоса, народно-певческое звукообразование, голосоведение, этнофор, народно-певческая педагогика, народно-песенная традиция.

Аннотация. Исследование направлено на разработку классификации  народно-певческих стилей Новгородской земли с опорой на выявленные автором статьи регистрово-фонационные модели, позволяющие определить особенности каждого ансамблевого голоса этнофора и фактуру ансамблевого певческо-стилевого исполнительства, народно-певческий стиль каждой конкретной народно-песенной традиции и певческо-стилевой потенциал региона. Разработанная теория позволяет выйти на новый качественный уровень образовательных процессов освоения детьми народно-песенных традиций региона в современных условиях. 

 

CLASSIFICATION OF FOLK-SINGING STYLES IN NOVGOROD REGION

Keywords: folk-singing styles, register-phonational model, types of register phonation, voice registers, folk-singing sound formation, voice-leading, ethnophors, folk-singing pedagogy, folk-singing tradition.

Abstract. This study aims to develop a classification of folk singing styles in Novgorod region, relying on the register-phonational models identified by author of study to determine the particularity of each ethnophor’s ensemble voice as well as the texture of Choral Ensemble-stylistic performance, the folk singing style of each particular folk-song tradition, together with the choral stylistic potential of the region. The developed theory allows to reach a new qualitative level of educational processes through the development by children of regional folk-singing traditions in modern conditions.

 

Еще статьи...

  1. N 4(70)
  2. N 3(69)
  3. N 11(65)
  4. N 1(67)